Doel
Speel alle kaarten weg door combinaties te maken van kaarten
die een gezamenlijke waarde hebben van 14 punten.
Werking
Selecteer kaarten die een gezamenlijke waarde hebben van
14 punten. Je krijgt punten voor de zijden waar je de
kaarten wegspeelt. Wanneer je een combinatie maakt met
kaarten van diverse zijden, dan krijg je meer punten.
Je kunt ook een combinatie maken van 4 kaarten met dezelfde
waarde, bijvoorbeeld 4 koningen.
Alle kaarten vertegenwoordigen de waarde van het getal
dat op de desbetreffende kaarten staat, behalve de koning,
de vrouw en de boer die respectievelijk 13, 12 en 11 punten
waard zijn. Een aas is 1 punt waard.
Wanneer je een combinatie hebt gemaakt, zullen de onderliggende
kaarten van de geselecteerde zijde(n) zichtbaar worden
gemaakt. Met de vrij gekomen kaarten kun je nieuwe combinaties
maken. Je kunt ook gebruik maken van de kaarten stapel
om een combinatie te maken.
Puntenstelling:
Wanneer je een combinatie maakt krijg je punten voor de
zijden waar je de kaarten wegspeelt.
Combinatie over 1 zijde = 1 x 10 = 10 punten
Combinatie over 2 zijden = 2 x 20 = 40 punten
Combinatie over 3 zijden = 3 x 30 = 90 punten
Combinatie over 4 zijden = 4 x 40 = 160 punten
Wanneer je een combinatie maakt met 4 kaarten van dezelfde
waarde zul je voor elke kaart 40 punten extra krijgen.
Voor elke zijde van de piramide die je leeg speelt krijg
je 400 punten.
Bonuspunten:
Als je een fuzzballs met bril of snor wegspeelt, krijg
je extra punten. Voor het wegspelen van een bril of snor
krijg je 30 punten.
Voor:
2 brillen of 2 snorren 100 punten
3 brillen of 3 snorren 250 punten
4 brillen of 4 snorren 500 punten
5 brillen of 5 snorren 1000 punten
6 brillen of 6 snorren 2000 punten
Wanneer je de hele piramide leeg speelt krijg je 100
punten voor elke kaart in de gesloten stapel.
>> Speel
Four
Fourteen
|